احتیاط واجب
3. احتیاط واجب:
اگر دليل يك مسأله شرعى، به طور صد در صد براى مجتهد روشن باشد، درباره آن مسأله به صراحت فتوا مى دهد ولى گاهی به عللى از فتوا و نظر دادن خوددارى كرده و در مسأله احتياط مى كند. اين عمل يا به جهت آن است كه دليل مسأله، به خوبى و به طور صد در صد براى او روشن نيست و يا اينكه نظر او با همه يا بيشتر فقها تفاوت دارد و به دليل رعايت احتياط و تقوا، بر خلاف آنان فتوا نمى دهد و احتياط مى كند و يا به جهت عوامل ديگرى است كه در كتابهاى استدلالى ذكر شده است. اين نوع خوددارى از فتوا دادن را «احتياط واجب» گويند و در اين مورد مقلد، يا بايد به اين احتياط عمل كند و يا به فتواى مجتهدى كه بعد از او اعلم است، عمل نمايد.
+ نوشته شده در چهارشنبه پنجم بهمن ۱۳۹۰ ساعت 23:12 توسط مجید داورزنی
|