جاهلِ مقصّر و جاهلِ قاصر
11.جاهلِ مقصّر و جاهلِ قاصر
ملاك التفات داشتن و احتمال بطلان و شكِ در صحت و عدمِ صحت عمل است به اين معنى كه اگر كسى احتمالِ بطلانِ عمل خاصى را بدهد و در صحتِ آن شك داشته باشد و در عين حال سؤال نكند، جاهلِ مقصّر محسوب مى شود و معذور نيست امّا اگر التفات و توجه به جهل خود نداشته باشد و احتمال بطلان ندهد و عمل را صحيح بداند، جاهل قاصر محسوب مى شود و معذور است.(فاضل)[1]
در هر عصر و زمانى تفسير و تبيين مصاديق جاهل قاصر ، به عرف همان عصر مربوط مى شود.(بهجت)[2]
+ نوشته شده در جمعه بیست و یکم بهمن ۱۳۹۰ ساعت 1:47 توسط مجید داورزنی
|